Alaselkäkipu

23.05.2023

⚡ Epäspesifi alaselkäkipu on yleisin tuki- ja liikuntaelimistön vaiva. Epäspesifinen tarkoittaa sitä, että selkäkipujen tarkkaa syytä ei pystytä tunnistamaan. Noin 10% selkäkivuista luokitellaan spesifiksi eli taustalla on jokin selkeä syy kuten trauma, välilevytyrä tai selkärankareuma.

🔎Alaselkäkivut ovat siis harvoin vakavia mutta ne voivat silti olla todella kivuliaita ja liikkumista rajoittavia. Positiivinen uutinen on se, että alaselkäkivuilla on hyvä paranemisennuste. Usein selkäkipujaksot helpottavat merkittävästi 6 viikossa. Joskus kuulee selkäkipuja verrattavan flunssiin, ne tulevat ja menevät.

💡Mitä voit itse tehdä selkäkivun alettua?

1️⃣ Älä katastrofoi tilannetta. Selkäkipu on harvoin vakavaa. Välitöntä lääkärin hoitoa tarvitsevia merkkejä ovat:

- Alaraajojen voimien heikkeneminen

- Ulosteen pidätysvaikeudet tai virtsaamisvaikeudet

- Sietämätön kipu

- pakaroiden alueen ja peräaukon tuntohäiriöt

- Yleisvoinnin heikkeneminen

2️⃣ Pysy liikkeessä. Vuodelepo ei edistä selkäkivun paranemista. Hyviä harjoituksia ovat mm. hengitys- ja rentoutumisharjoitteet, kävely ja kehon liikkuvuusharjoitteet.

3️⃣ Varaa aika liikkeen ja liikkumisen asiantuntijalle eli fysioterapeutille.

Lähteet:

Alaselkäkipu KäypäHoito. https://www.kaypahoito.fi/hoi20001#s5

The prognosis of acute and persistent low-back pain: a meta-analysis. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3414626/

Non-specific low back pain. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27745712/